The first step

مسجد تاریخی نقشینه

رای دادن به این پست

وجه تسمیه مسجد نقشینه به علت وجود نقش و نگارهای زیبا و بدیعی است که در دوره صفویه به ایوان مسجد اضافه شده و زینت بخش کالبد و نمای بیرونی آن بوده است.

وجه تسمیه این بنا به علت وجود نقش و نگارهای زیبا و بدیعی است که در دوره صفویه به ایوان مسجد اضافه شده و زینت بخش کالبد و نمای بیرونی آن بوده است.

این بنا مساحتی نزدیک به یک هزار و 200متر مربع داشته و در گذشته مجموعه بازار، حوض خانه، کارگاه شعربافی، حسینیه و میدان خانقاه، بقعه چهل دختران را شامل می شده که اکنون حوض خانه، کارگاه شعربافی و بازار روبروی آن کاملا تخریب شده است.

فضای سرپوشیده و کوچه های سقف دار بلند (ساباط ) روبروی مسجد نقشینه تا سال 71 شمسی یکی از مراکز اقتصادی و تجاری درون بافت شهری محسوب می شده است.

مسجد نقشینه توسط ˈحاجی بابا قاسم بیدگلیˈ مورد بازسازی قرار گرفته است و این امر سبب شده برخی آن را به نام مسجد حاجی بابا قاسم نیز بشناسند.

این بنا طی دوران زندیه و قاجاریه نیز مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و محرابی منقش به اسماء الهی و کتیبه ای مربوط به سال 1215 ه .ق به خط حاج محمد بیدگلی در ایوان مسجد الحاق شده است.

فضای پشت مسجد نقشینه را شبستان تابستانی تشکیل می دهد که در سال 1376 شمسی توسط استاد حاج علی محمد رحیمی و با کمک اداره متولی میراث فرهنگی در آن زمان مرمت و بازسازی شده است.

ایوان بلند و رفیع این بنا در سال 1380 شمسی با کوشش هیات امنای مسجد و توسط ˈ آقا رضا میخوˈ به طرز ماهرانه ای مورد مرمت و استحکام بخشی قرار گرفت.

بخش شبستان زیر زمینی (زمستانی ) آن هم شامل چندین ردیف چشمه طاق کوتاه است که مورد استفاده قرار نمی گیرد و مردم محل از شبستان تابستانی برای نمازگزاردن استفاده می کنند.

از جمله آثار ارزشمند و نفیس این مسجد مجموعه 30جلدی قرآن خطی (هر کدام یک جزء) با قدمت سال 1198 ه.ق است که به همت عده ای از زنان محله و به خط سید میرزا حسینعلی بیدگلی نگارش شده وبا این وجود می توان این مسجد را به عنوان اولین کانون فرهنگی مذهبی خواهران منطقه در دوره زندیه مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

همچنین از دیگر مستندات موجود این بنا کتیبه خط ثلث به قلم استاد ˈمحمد بیدگلیˈ به تاریخ سال 1215 ه.ق در محراب مسجد است که تاریخ مرمت آن را نشان می دهد. این مسجد از بناهای دوره ایلخانی مربوط به 700 سال پیش است و با ایوانی رفیع و شبستانی وسیع و مزین به انواع تزیینات معماری سنتی با محرابی مقرنس کاری و نقش و نگارهای زیبا در زمره بناهای شاخص تاریخی و مذهبی این منطقه است.
مسجد نقشینه از جمله بناهای مذهبی منطقه واقع در محلهˈ مختص آبادˈ آران و بیدگل است که به شماره 2091 در 25 مرداد سال 77 هجری شمسی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

اگر  اطلاعات تکمیلی از این مطلب دارید می توانید از اینجا  ارسال نمایید.

در تور مجازی زیر که کار اختصاصی مرنجاب360 است می توانید گشتی بزنید :


نوشتن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عنوان منو
در حال بارگذاری