The first step

بقعه فضل بن موسی(ع)( زیارت تازه)

بقعه فضل بن موسی(ع)( زیارت تازه) 5.00/5 (100.00%) 1 امتیاز

یکی از آثار تاریخی آبپخش، بقعه فضل بن موسی، آرامگاه یکی از نوادگان پیشوای هفتم شیعیان است.

«آبپخش» یکی از محلات قدیمی آران و بیدگل است که نام آن به معنای محلی است که آب در آن توزیع می‌شود. گویا در گذشته که زندگی مردم آران و بیدگل بر کشاورزی استوار بوده، آب‌ها از سرچشمه‌های مختلف در این محله گرد می‌آمده و بر اساس سهم هر بخش، توزیع می‌شده است. از این رو این محله را این گونه نام نهاده‌اند.

بقعه فضل بن موسی

یکی از آثار تاریخی آبپخش، بقعه فضل بن موسی، آرامگاه یکی از نوادگان پیشوای هفتم شیعیان است. ورودی اصلی این بنای تاریخی که در شرق آن قرار دارد، از یک هشتی تشکیل شده که با کاشی‌های آبی رنگ تزئین شده است. این هشتی با ضریح در یک راستا قرار گرفته، به گونه‌ای که ضریح و اطراف به خوبی از خارج بنا دیده می‌شود. آن طور که تاریخ نگاشته شده روی در ورودی نشان می‌دهد، ساخت آن به دهه‌ی 1970 میلادی باز می‌گردد.

مانند سایر بقاع امامزادگان این بقعه نیز دو گلدسته با ارتفاع نزدیک 8 متر و یک گنبد کوچک دارد که با کاشی‌هایی با زمینه‌ی لاجوردی که آیات قرآن بر آن نقش بسته است، تزئین شده‌اند. ضریح نیز از جنس چوب است که نشان از قدمت بیشتر آن نسبت به محوطه‌ی بیرونی آستان دارد.

حیاط اصلی این بقعه که حد فاصل میان در ورودی و محوطه ضریح را تشکیل می‌دهد و با ضریح هم سطح است، به تازگی با استفاده فرش سنگ‌های مرمر سیاه و قرمز و سفید فرش شده است. در قسمت شمالی این آستان هم از حیاط بزرگ تری متصل به حیاط اصلی قرار دارد که سنگ فرش شده و به عنوان مرکز تجمع عزاداران در ماه محرم از آن استفاده می‌شود. در انتهای حیاط شمالی یک باغچه کوچک قرار گرفته و دیوارهای آن با هشتی‌های ساده‌ی آجری آراسته شده است. سطح حیاط‌ها از سطح کوچه‌ی شرقی بنا کمی پایین تر است که به نظر می‌رسد این اختلاف به دلیل پستی و بلندی‌های طبیعی زمین در این محل به وجود آمده باشد.

در جنوب آرامگاه نیز حسینیه‌ای بنا نهاده شده که نسبت به سایر قسمت‌های مجموعه متمایز است. سقف و کف این حسینیه حدود یک متر از سطح ضریح و حیاط بالاتر است و ورودی آن را یک هشتی بزرگ که با کاشی‌هایی منقش به نام پیشوایان شیعیان و آیات قرآن تزئین شده تشکیل می‌دهد.

آب انبار آبپخش

از جمله آثار به جا مانده در محله آب پخش، آب انباری است که گنبد تیز آجری آن در کنار یکی از خیابان‌های اصلی شهر قرار دارد و نسبت به سایر آب انبارهای شهر، کوچک تر به نظر می‌رسد. عمق این آب انبار که به نظر می‌رسد در گذشته در منطقه‌ای خالی از سکنه قرار داشته، کمی بیش از 10 متر است و راچینه‌ای 20 پله‌ای دارد؛ مخزن آن نیز استوانه‌ای شکل بوده است.

در تور مجازی زیر که کار اختصاصی مرنجاب360 است می توانید گشتی بزنید :


نوشتن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عنوان منو
در حال بارگذاری